Kierowcy zawodowi - kwalifikacja wstępna uzupełniająca, kategoria: C/D
Kwalifikacja wstępna uzupełniająca jest przeznaczona dla osób chcących wykonywać pracę w transporcie drogowym, ale potrzebują do niej uprawnień zarówno na pojazdy ciężarowe (kat. C lub C+E) jak i na autobusy (kat. D lub D+E) a uprawnienia te zdobyły
- kat. C (ewentualnie C1) po 10 września 2009
lub
- kat. D (ewentualnie D1) po 10 września 2008
i na jedną z tych kategorii ukończyły już kwalifikację wstępną (“pełną”) lub kwalifikację wstępną przyspieszoną – wtedy na drugą grupę kategorii mogą ukończyć właśnie kwalifikację uzupełniającą.
A zatem:
- jeśli ktoś zrobił kwalifikację wstępną na grupę kategorii C/C1/C+E/C1+E, wówczas na grupę kategorii D/D1/D+E/D1+E może skończyć jedynie kwalifikację wstępną uzupełniającą lub uzupełniającą przyspieszoną;
- jeśli ktoś zrobił kwalifikację wstępną na grupę kategorii D/D1/D+E/D1+E, wówczas na grupę kategorii C/C1/C+E/C1+E może skończyć jedynie kwalifikację wstępną uzupełniającą lub uzupełniającą przyspieszoną.
Kiedy jednak wybrać kwalifikację wstępną uzupełniającą (70 godzin) a kiedy kwalifikację wstępną uzupełniającą przyspieszoną (35 godzin)? Rozstrzyga o tym wiek osoby starającej się o uprawnienia.
Kwalifikacja wstępna uzupełniająca przyspieszona to najlepsze rozwiązanie dla osób, które ukończyły:
- 21 lat, jeśli chcą ją zrobić dla kategorii C i C+E
- 23 lata, jeśli chcą ją zrobić dla kategorii D i D+E
gdyż nie podlegają ze względu na wiek żadnym ograniczeniom.
Osoby młodsze także mogą skończyć kwalifikację wstępną uzupełniającą przyspieszoną ale do czasu ukończenia stosownego wieku (21 lat dla kat. C i C+E oraz 23 lata dla kat. D i D+E) będą podlegały następującym ograniczeniom:
Ukończenie jedynie kwalifikacji uzupełniającej przyspieszonej przez osobę mającą kat. C lub C+E i która nie skończyła 21 lat oznacza ograniczenie wyłącznie od tych pojazdów, do prowadzenia których wymagane jest prawo jazdy kat. C1 lub C1+E, czyli w przypadku C1 – pojazdów samochodowych (z wyjątkiem autobusu) o DMC do 7,5 ton a w przypadku C1+E – zespołem pojazdów o DMC do 12 ton, składającym się z pojazdu ciągnącego o DMC do 3,5 ton i przyczepy o DMC nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego (szersza definicja w słowniczku na dole strony). Prowadzenie pojazdów bez ograniczeń możliwe by było dopiero po ukończeniu 21 roku życia i nie ma tu znaczenia fakt, że dana osoba posiada uprawnienia kat. C lub C+E – ukończenie kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej dla osób w wieku 18-21 lat powoduje automatycznie takie ograniczenie, jakby dana osoba miała tylko kat. C1 lub C1+E.
Ukończenie jedynie kwalifikacji uzupełniającej przyspieszonej przez osobę mającą kat. D lub D+E i która nie skończyła 23 lat oznaczałoby ograniczenie wyłącznie do tych pojazdów, do prowadzenia których wymagane jest prawo jazdy kat. D1 (autobusem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą – szersza definicja w słowniczku na dole strony) lub D1+E i to wyłącznie wówczas, gdy przewóz jest wykonywany na liniach regularnych, których trasa nie przekracza 50 km. Dla osoby, która ukończyła kwalifikację wstępną uzupełniającej przyspieszoną ograniczenia te znikają dopiero z dniem ukończenia 23 roku życia.
Reasumując:
Jeśli jesteś w wieku od 18 do 21 lat, masz kat. C lub C+E, nie chcesz mieć ograniczeń „tonażowych” i nie chcesz czekać do 21 roku życia, musisz skończyć kwalifikację wstępną uzupełniającą. Jeśli skończyłeś 21 lat, wówczas zrób kwalifikację wstępną uzupełniającą przyspieszoną.
Jeśli jesteś w wieku od 21 do 23 lat, masz kat. D lub D+E, nie chcesz mieć ograniczeń i nie chcesz czekać do 23 roku życia, musisz skończyć kwalifikację uzupełniającej. Jeśli skończyłeś 23 lata, wówczas zrób kwalifikację uzupełniającą przyspieszoną.
Jeszcze raz powtórzę jednak, że kwalifikację uzupełniającą lub uzupełniającą przyspieszoną mogą przejść tylko osoby, które mają za sobą już kwalifikację wstępną (“pełną”) lub kwalifikację wstępną przyspieszoną na inną grupę kategorii.
70 godzin zajęć dydaktycznych (65 godziny teorii i 5 godziny praktyki).
Kwalifikację wstępną uzupełniającą zdobywa się na całą grupę kategorii: – C / C1 / C+E / C1+E lub D / D1 / D+E / D1+E bez względu na to, jakie posiada się w danej chwili kategorie prawa jazdy. Rozszerzenie posiadanych uprawnień nie oznacza więc konieczności „powtórzenia” kwalifikacji! Warto o tym pamiętać, bo niestety ciągle znajdują się ośrodki, które wmawiają osobom rozszerzającym prawo jazdy o kategorię E, że po zdaniu egzaminu muszą na nowo zrobić kwalifikację lub przejść szkolenie okresowe.
Egzaminem teoretycznym w postaci testu składającego się wyłącznie z części specjalistycznej (dla kat. C, C1, C+E, C1+E lub D, D1, D+E, D1+E). Po zdaniu egzaminu (przed komisją powoływaną przez wojewodę) otrzymasz Świadectwo Kwalifikacji Zawodowej.
Przed otrzymaniem Świadectwa Kwalifikacji Zawodowej musisz wykonać badania lekarskie i badania psychologiczne a następnie z trzema dokumentami (Świadectwo Kwalifikacji Zawodowej, orzeczenie lekarskie, orzeczenie psychologiczne) i zdjęciem udać się do swojego wydziału komunikacji aby dokonać wymiany prawa jazdy i uzyskać w nim wpis posiadanych uprawnień.
Pamiętaj, że przed upływem 5 lat od uzyskania Świadectwa Kwalifikacji Zawodowej musisz ukończyć kolejne szkolenie okresowe, ponownie zrobić badania i wymienić prawo jazdy. I tak co 5 lat.
Data uzyskania uprawnień – znajdziesz ją w tabelce na 2 stronie prawa jazdy w kolumnie oznaczonej numerem „10”. Pamiętaj, że nie jest to data zdania egzaminu! Czego jest to więc data? Po zdanym egzaminie WORD przesyła dokumentację do właściwego dla miejsca zamieszkania wydziału komunikacji. Urzędnik sprawdza kompletność, aktualność i poprawność dokumentów a następnie na wniosku (tym samym, który wypełniałeś zapisując się na kurs) podbije pieczątkę i składa podpis pod formułą: „zarządzam wydanie prawa jazdy”. W tym momencie uzyskujesz dopiero uprawnienia do prowadzenia pojazdów danej kategorii i to właśnie ta data jest potem w poz. 10 prawa jazdy. Potem dopiero urzędnik skanuje dane wpisane na wniosku i wysyła je do Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych w celu wydrukowania twojego prawa jazdy. Data ta ma fundamentalne znaczenie dla ustalenia czy dana osoba podlega obowiązkowi ukończenia któregoś ze szkoleń w ramach kwalifikacji (wstępnej, wstępnej przyspieszonej, uzupełniającej, uzupełniającej przyspieszonej). Przypominam, że dla kat. C, C1, C+E, C1+E datą rozstrzygającą jest 10.09.2009 i kwalifikacji podlegają osoby, które uprawnienia kat. C lub C1 zdobyły po tym dniu (czyli począwszy od 11.09.2009) a dla kat. D, D1, D+E, D1+E datą rozstrzygającą jest 10.09.2008 i kwalifikacji podlegają osoby, które uprawnienia kat. D lub D1 zdobyły po tym dniu (czyli począwszy od 11.09.2008).
Kategoria C1 uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i nieprzekraczającej 7,5 t, z wyjątkiem autobusu, a także ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;
Kategoria C1+E uprawnia do kierowania zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w kategorii C1 i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego;
Kategoria D uprawnia do kierowania autobusem, ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;
Kategoria D1 uprawnia do kierowania autobusem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą, a także ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;
Kategoria D1+E uprawnia do kierowania zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w kategorii D1 i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego.